Według Kelley Blue Book firmy Cox Automotive, podczas gdy nieobliczalny wpis założyciela i dyrektora generalnego Elona Muska na Twitterze spowodował spadek akcji Tesli, modele samochodów pozostały popularne przez większą część 2022 roku.
W ciągu dziewięciu miesięcy 2022 roku cztery z sześciu najlepszych były własnością. – sprzedawanymi samochodami elektrycznymi są Tesle. Tesla Model Y znalazł się na szczycie listy z 191451 sprzedanymi egzemplarzami, a następnie Model 3 z 156 357 egzemplarzami. Ford Mustang Mach-E zajął trzecie miejsce z wynikiem 28 089 sztuk.
„Przy wszystkich negatywnych nagłówkach dotyczących Tesli i jej bardziej kontrowersyjnego dyrektora generalnego Elona Muska w ostatnich tygodniach łatwo zapomnieć, że samochody tej firmy są nadal bardzo popularne” – napisał redaktor danych Felix Richter we wtorek w Statistics.
„Chociaż jest zbyt wcześnie, aby stwierdzić, czy zakup Muska na Twitterze i związana z nim wrzawa będą miały znaczący negatywny wpływ na popyt na samochody Tesli”, kontynuował, „jego obecna pozycja jako najpopularniejszego producenta samochodów elektrycznych w stanach USA i wielu części świata są jasne.
Siła pierwszego ruchu
W dziedzinie pojazdów elektrycznych Tesla była i jest szalenie popularna, jak zauważył Brent Gruber, dyrektor ds. badań konsumenckich, danych i analiz w JD Power Global Automotive.
Powołując się na dane z grudniowej ankiety JDP, Gruber zauważył, że spośród wszystkich kupujących planujących zakup samochodu w ciągu najbliższych 12 lat, aby kupić nowy pojazd w ciągu miesiąca, około sześciu na 10 kupujących w grudniu powiedziało, że są „bardzo” lub „nieco” rozważa zakup nowego pojazdu EV Samochód elektryczny, czterech na 10 rozważa zakup Tesli. W tym miesiącu Tesla zajmuje drugie miejsce za Chevroletem.
„Jednak” – kontynuował – „odsetek potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych rozważających Teslę spadł od listopada o pięć punktów procentowych”. Według Chrisa Jonesa, głównego analityka w globalnej firmie badawczej Canalys,
Tesla nadal czerpie korzyści z bycia pierwszym graczem na rynku pojazdów elektrycznych.
„Konkurencja była bardzo mała i nadal nie ma dużej” – powiedział Jones w rozmowie.
„Tesla miała również atrakcyjną pozycję, której Nissan Leaf, Chevy Volt czy BMW i3 po prostu nie miały w tamtym czasie” – dodał.
kontynuował, że kolejną atrakcyjną funkcją dla pierwszych klientów były doskonałe aktualizacje oprogramowania Tesli. „Dopiero teraz niektórzy konkurenci są w stanie to zrobić” – powiedział. „Tesla była więc o dziesięć lat do przodu pod względem aktualizacji oprogramowania i możliwości aktualizowania pojazdu w miarę jego starzenia”.
Zaawansowane ładowanie
Duży koncern zajmujący się wyłącznie samochodami elektrycznymi to kolejna zaleta Tesli na rynku – poza tym, że jest jedynym producentem samochodów elektrycznych z siecią ładowania, dodał Rob Enderle, dyrektor generalny i główny analityk Enderle. Group, firma konsultingowa w Bend, Ore.
„Inne firmy samochodowe opracowują swoje samochody elektryczne, ale miały problemy z dostawami, ponieważ wolumeny wzrosły z powodu pandemii, wojny i innych problemów z zaopatrzeniem” – powiedział Enderle. Sieć ładowania Tesli
jest ważną częścią tej oferty, powiedział Mike Ramsey, starszy wiceprezes i analityk ds. motoryzacji i inteligentnej mobilności w firmie Gartner. „Ich sieć ładowania jest główną różnicą między nimi a innymi markami sprzedającymi pojazdy elektryczne” – powiedział
Gruber zauważył, że ładowanie pojazdów jest jedną z głównych przewag konkurencyjnych Tesli. Studia do pobrania JDP 2022 Tesla otrzymała nagrody za najwyższą satysfakcję ze stałych ładowarek poziomu 2, ładowania publicznego poziomu 2 i szybkiego ładowania prądem stałym.
W publicznym badaniu dotyczącym opłat Gruber argumentował, że szeroka dostępność sieci ładowania Tesli, łatwość użytkowania – zwłaszcza w przypadku procesu płatności/konta – oraz niezawodność sieci pomogły w dobrym działaniu sieci.
dodał, że jednym z najważniejszych wskaźników Tesli w badaniu ładowania w domu była łatwość użytkowania.
Przed nami pusta droga
Chociaż rok 2022 zapowiada się dobrze dla sprzedaży Tesli, na horyzoncie mogą pojawić się chmury burzowe. „Eskapady Muska na Twitterze, w połączeniu z jego przesunięciem na polityczną prawicę, zraziły typowego lewicowego nabywcę Tesli, zaszkodziły sprzedaży i wymusiły rabaty oraz inne praktyki przemieszczania pojazdów” – powiedział Enderle.
„Nasz lokalny dealer Tesli wydaje się być po szyję w zapasach z powodu spowolnienia sprzedaży, co sugeruje, że liczby Tesli mogą spadać lub rosnąć” – powiedział.
„Ponieważ Tesla sprzedaje za pośrednictwem własnych sklepów, ich wyniki sprzedaży nie zostały zweryfikowane przez strony trzecie i prawdopodobnie były przez jakiś czas zawyżone, aby wspierać szybko spadające wartości” – wyjaśnił.
„Jak pokazało FTX” – kontynuował – „nadzór korporacyjny prawie nie istnieje, co stawia pod znakiem zapytania większość raportów wszystkich spółek publicznych, zwłaszcza tych znajdujących się w dużym stresie, takich jak Tesla i Twitter”.
Konkurencja też się rozkręca. „Kupujący mają coraz większy wybór, jeśli chodzi o pojazdy elektryczne” – powiedział Gruber.
„Produkty OEM szybko się rozwijają” — kontynuował. „Produkty te wypełniają teraz luki w popularnych segmentach i lojalnych markach, takich jak Ford F-150 Lightning i Toyota bZ4X”.
„Konkurencja rośnie i znajduje to odzwierciedlenie w naszych danych” – dodał.
Musk Cycles
Ramsey przyznał, że konkurencja jest przyszłym wyzwaniem dla Tesli. „Oni przecierali szlaki dla startupów, takich jak Rivian i Lucid” – powiedział. „Ci faceci stają się coraz silniejsi”.
„Tymczasem tradycyjne firmy samochodowe dodają coraz więcej pojazdów elektrycznych, które są znacznie tańsze niż Tesla” – zauważył.
„Nowi konkurenci, tacy jak Lucid i Rivian, powodują ból Tesli” — dodał Enderle. Anegdotycznie zauważył, że dwóch jego sąsiadów ma teraz rywali, a jeden z Teslą jest uważany za rywala.
„Dodatkowo”, kontynuował, „lepsze rozwiązania w zakresie pojazdów elektrycznych różnych producentów samochodów wywierają presję na firmę, ale największym problemem firmy jest Musk, a naprawienie tego okazało się problematyczne”.
„Zmusił Teslę do oferowania zachęt do sprzedaży samochodów, co spowodowało katastrofalny spadek wartości Tesli i wartości netto Muska” – twierdził. „Zwiększyło to również liczbę potencjalnych nabywców Tesli rozważających opcje”.
Ramsey stwierdził jednak, że dyrektor generalny Tesli od dawna dezorientuje firmę. „Elon Musk był kluczem do sukcesu Tesli od momentu założenia firmy i był źródłem niektórych jej problemów” – powiedział.
„Przeszedł przez okresy, w których był bardziej szkodliwy niż pożytek, ale dzieje się to w cyklach”.